25مارس 2023-  مطالعه ی جدید منتشر شده در Diabetes care نشان می‌دهد که سطوح قند خون در طول شب پیش بینی کننده ی بروز مشکلاتی در عملکرد عینی و خود گزارش‌ شده توسط بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در روز بعد است و می‌تواند تأثیر منفی بر همه ی پیامدهای گزارش ‌شده توسط بیمار داشته باشد.

در حالی که شواهدی مبنی بر این موضوع وجود دارد که عملکرد یا توانایی انجام فعالیت‌های روزمره زندگی می‌تواند تحت تأثیرات نامطلوب دیابت نوع 1 قرار گیرد، تأثیر نوسانات حاد قند خون بر عملکرد افراد مبتلا به این بیماری به خوبی شناخته نشده است.

بنابراین، دکتر الیزابت پیاتاک و همکارانش،با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری پویا، بررسی کردند که آیا نوسانات گلوکز شبانه(ضریب تغییرات[CV]، درصد زمان هایی که قند خون کمتر از70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، درصد زمان هایی که قند خون بیش از250 میلی‌گرم در دسی‌لیتر) می تواند هفت پیامد عملکردی را در روز بعد (تکلیف شناختی، فعالیت بدنی بر اساس شتاب‌سنج، مشارکت در فعالیت خود گزارش شده) در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1پیش‌بینی کند؟

محققان اثرات متغیرهای میانجی و اعتدال گر را بررسی کردند و همچنین بررسی نمودند که آیا ارتباطات کوتاه مدت، نتایج کلی گزارش شده توسط بیماران را پیش بینی می کنند یا خیر.

یافته ها

عملکرد کلی روز بعد به طور قابل توجهی بر اساس CV در طول شب (P = 0.017) و درصد زمانهایی که قند خون بیش از 250 میلی گرم در دسی لیتر (P = 0.037)است، پیش‌بینی شد. تست‌های زوجی نشان دادند که CV بالاتر با توجه پایدار ضعیف ‌تر (0.028 = P) و مشارکت کمتر در فعالیت‌های سخت (0.028 = P)، و درصد زمانهایی که قند خون فرد کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بود با توجه پایدار ضعیف‌تر (P = 0.007) مرتبط است. همچنین درصد زمانهایی که قند خون فرد در طول شب بیش از 250 میلی گرم در دسی لیتر بود با زمان کم تحرکی بیشتر در روز بعد ارتباط دارد (024/0 = P). محققان دریافتند که تأثیر CV بر توجه پایدار، تا حدی به واسطه ی منقطع شدن خواب است. تفاوت‌های فردی در تأثیر زمان قند خون شبانه کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بر توجه پایدار، میزان مزاحمت های کلی ناشی از دیابت بر سبک زندگی، فعالیت ها و علایق(0.016 = P) و کیفیت زندگی مرتبط با دیابت (0.036 = P) را پیش‌بینی می‌کند.

نتیجه گیری

مقدار قند خون در طول شب مشکلات مربوط به عملکرد عینی و خود گزارش شده در روز بعد را پیش بینی می کند و می تواند بر نتایج کلی گزارش شده توسط بیمار تأثیر منفی بگذارد. این یافته‌ها در میان پیامدهای مختلف، تأثیرات گسترده ی نوسانات گلوکز را بر عملکرد بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 نشان می‌دهند.

 

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/overnight-glucose-intake-linked-to-functional-limitations-the-following-day-in-type-1-diabetes-patients-108886